Start mé plavby byl 2.6.2018 na řece Dyji pod znojemskou přehradou. Plul jsem po řece Dyji, Moravě a po Dunaji do Černého moře. Díky klidnému moři jsem nakonec i po něm napádloval pár desítek kilometrů. Svoji plavbu jsem pak 27.7.2018 zakončil přeplutím jezera Lacul Golovita z přímořského letoviska Gura Portitei do vesnice Jurilovca. Zpět do Znojma jsem se vracel přes Constantu, Bukurešť a Bratislavu. Využil jsem při tom stopování, sdílenou jízdu a vlaky. Kajak s příslušenstvím jsem za drobné peníze nechal místním u moře.


Údaje o vzdálenostech

  • Celkový počet ujetých kilometrů: 2 152 km
  • Počet ujetých kilometrů po Dyji: 114 km (prostřední nádrž Nových Mlýnů jsem přetahoval po souši)
  • Počet ujetých kilometrů po Moravě: 69 km
  • Počet ujetých kilometrů po Dunaji: 1 892 km
  • Počet ujetých kilometrů po Černém moři a kanálech při pobřeží moře: 77 km (po moři 44 km a v kanálech 33 km)


Údaje o vybavení

Vybavení pro splouvání a moje náklady na ně:

  • Použitý dvoumístný laminátový kajak zn. Hammer Team: 4 500 Kč ( 2 000 Kč koupě+ 500 Kč doprava+ 2 000 Kč úprava- nátěr spodku, sedačka, nápisy a polepy)
  • Skládací pádla zn. Itiwit (hlavní+ náhradní): 1 198 Kč (dvoudílné pádlo 699 Kč+ čtyřdílné pádlo 499 Kč)
  • Plovací vesta Itiwit : 349 Kč
  • Kolečka na převoz kajaku: zdarma ( z půdy kamaráda :-) )

  • Houba do lodě: 50 Kč
  • Lodní pytle zn. Vodák sport 4 ks: 2 660 Kč (2x 60 L + 2x 20L)

Ostatní vybavení:

  • Stan, spacák, karimatka a další dle vlastních potřeb.
  • Pro pádlování po moři doporučuji rukavice. Já je neměl a po pár hodinách pádlování ve slané vodě se objevily na mých prstech praskliny. A slaná voda na popraskaných prstech není vůbec příjemná :-).


Důležitá místa na cestě

  • Na některých jezech na Dyji a Moravě je nutné přetáhnout kajak na kolečkách po souši.
  • Pokud se chcete vyhnout voleji nebo vlnám na vodní nádrži Gabčíkovo, tak můžete kajak přetáhnout u Čunova na staré koryto Dunaje. V tomto korytě je slušný proud, musí se tu však přetáhnout jedny nesjízdné peřeje. Důrazně nedoporučiji peřeje sjíždět, je tam mnoho skrytých kamenů a nevím o nikom, kdo by tyto peřeje sjížděl!
  • Místo pro přetažení kajaku z Gabčíkova na staré koryto Dunaje:

https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=17.2343007&y=48.0313444&z=17&base=ophoto&rm=97A1Zx6N6d8NfheIGfXdJ0Fq

  • Místo pro přetažení kajaku nesjízdných peřejí na starém korytě Dunaje:

https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=17.3144398&y=47.9967511&z=17&base=ophoto&rm=97NDVx6CNDPgPaRnMnPxMwOQMrPnGQ

  • Celnice Mohács (Maďarsko): parkování kajaku u břehu za pontonem. Pro pokračování plavby přes hranice budete muset získat pět podpisů do papíru, který dostanete ( říční policie, policie, pohraniční kontrola, lékař a něco, čemu jsem nerozuměl :-) ). Při komunikaci využijete angličtinu, němčinu i ruce a nohy. Každý člověk uměl jiný jazyk, případně uměl pouze maďarsky.

https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=18.6801053&y=46.0122504&z=19&base=ophoto&ut=Celnice%20Moh%C3%A1cs&uc=9rGe5x2nad&ud=46%C2%B00'43.857%22N%2C%2018%C2%B040'48.273%22E

  • Celnice Bezdan (Srbsko): parkování kajaku trochu problematické u pontonu. Zde dají razítko do pasu. Budou chtít papír od kajaku. Ten samozřejmě většina kajakářů nemá, a tak po chvili bezradnosti vypíší papír, kde kromě iniciálů bude uvedeno jméno kajaku, vlajka, národnost, případně jeho rozměry a kapitán lodi :-). Podobný papír se pak vyplňuje při každém dalším překročení hranice. Dříve se prý platil poplatek za průjezd srbskou částí Dunaje. Já už nic neplatil.

https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&x=18.8609264&y=45.8486484&z=19&base=ophoto&ut=Celnice%20Bezdan&uc=9rhgExDqy0&ud=EV%206%2C%20Variante

Při překročení dalších hranic se vždy odhlásíte na poslední celnici v zemi, kterou opouštíte a poté se přihlásíte hned na první celnici v zemi, do které vstupujete. Celnice jsou vyznačené v mapkách publikace " Die Donau…".

Srbsko není v EU. Chorvatsko, Bulharsko ani Rumunsko nejsou prozatím v schengenu (psáno v r. 2018 ). Proto se z lodě může vystupovat pouze na břehu té země, ve které jste aktuálně přihlášení. 


Doporučené publikace pro cestu po Dunaji

  • "Die Donau- von Kelheim zum Schwarzen Meer" ( autoři Melanie Haselhorst a Kenneth Dittmann)- v německy psané publikaci jsou mapky jednotlivých úseků s kilometráží a popisem. Některé údaje, především o restauracích a jachtklubech nejsou úplně aktuální. Např. některé restaurace jsou zavřené apod. Dá se koupit na německém Amazonu.
  • "DKV-AUSLANDSFÜHRER, Band 9, DONAU UND NEBENFLÜSSE" (autor Otto Kaufhold)- o této knize jsem se dozvěděl až při mé cestě. Nejsou tam mapky, ale jsou tam vypsané kilometry, na kterých se nachází něco důležitého. Například tam celkem seděly uvedené restaurace apod. Obešel jsem se bez ní, ale jen proto, že jsem o ní původně nevěděl :-). Pro další splouvání bych si ji určitě pořídil. Jsou zde popsány i větší přítoky Dunaje. Německy psaná. Opět lze pořídit na Amazonu.


Přehradní hráze s vyrovnávacími komorami

Komunikace s obsluhou komor může probíhat pomocí vysílačky. Frekvence, na které se můžete domluvit jsou uvedené ve výše uvedené publikaci "Die Donau… ". Dá se to zvládnout i bez vysílačky, normálně přistanete u břehu a jdete se domluvit s obsluhou na řídící věž. Proplutí plavebními komorami není zpoplatněno.

  • Železná vrata 1/ Djerdap 1- dvě komory hned za sebou. Použil jsem komory u rumunského břehu. V době, kdy jsem tu byl já se nedalo vylézt na břeh a jít se domluvit za obsluhou. Bylo tam mnoho naplavenin, přes které jsem nemohl přejet a přistát u břehu. Je tam ještě vysoké molo pro přistání, bohužel ale bez žebříku, takže kajakáři nemají šanci na toto molo vylézt. Naštěstí po chvíli bezradného popojíždění před komorou, dorazil člověk, s kterým jsem se domluvil na proplutí. Před komorou je semafor, který Vás pouští do komory.
  • Železná vrata 2/ Djerdap 2- jedna komora. Opět jsem použil komoru u rumunského břehu. Zde se dalo vylézt na břeh a průjezd jsem domlouval s obsluhou přímo v řídící věži.


Další informace

  • Hodně jsem využíval aplikaci s mapou, která mi ukazovala moji polohu. Občas se to hodilo v místech, kde se koryto rozdělovalo nebo pak případně v deltě Dunaje. Delta Dunaje se však dost mění a některé kanály jsou nevyužívané a tímpádem zarostlé a neprůjezdné! Přes tuto aplikaci jsem hledal také obchody a restaurace poblíž řeky.
  • Vodu a zásoby jsem převážně kupoval v obchodech, občas jsem dostal něco od místních.
  • Při doplňování zásob jsem kajak nechával v rušných přístavech nebo u policejních pontonů. Jednou jsem ukryl kajak pod strom na břehu a odešel skoro na celý den.
  • Výška hladiny Dunaje v podstatě neustále kolísá. Je na to třeba myslet a nocovat v dostatečné vzdálenosti od vody. Není špatné mít přehled o srážkách v Alpách a na velkých přítocích Dunaje.


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky